Tässä on nyt ehkä se tulevaisuuden halutuin 911 malli, Mk1 996 GT3.
Tämä auto on Porsche 911 GT3 mallien Genesis, eli se mistä kaikki alkoi. Kyseessä on yksi sensaatiomaisimmista autoista minkä Porsche on koskaan tehnyt, auto joka muutti koko urheiluautojen genren. Mk1 Gt3 oli viimeinen Weissachin kilpa-autotehtaalla kilpaosista käsin koottu malli ja pohja kilpa-autoksi FIA GT Championship- (mukaanlukien Le Mans) sekä Carrera Cup sarjoihin. Tätä mk1 versiota on valmistettu ainoastaan 1858 kpl, eli puhutaan melkoisesta harvinaisuudesta.
Koska auto oli tarkoitettu puhtaasti kilpa-autoksi, siitä on karsittu pois tarpeeton paino, kuten äänieristys riisuttuna minimalistiseksi, eikä takapenkkiä, takakaiuttimia, kattoluukkua sekä ilmastointia ollut. Tosin ilmastointi ja CD/radio olivat valinnaisia ilmaisia optioita ja ne on tähän autoon myös valittuna.
996 Gt3 moottori tunnetaan ns. ”Mezger” moottorina, nimitys joka tulee legendaarisesta moottorin suunnittelijasta Hans Mezgeristä. Vapaasti hengittävä bokseri kuutonen tuottaa 360 hv ja se on hyvin samanlainen niin Porsche 962 kuin myös 959 mallin moottorien kanssa. Erona täysin vesijäähdytteiseen 962 moottoriin on se, että 962 moottorissa on kuusi erillistä sylinterinkantta, eli oma per jokainen sylinteri, kun taas vesijäähdytteisessä GT3 sekä ilmajäähdytteisessä 959 mallissa on kaksi sylinterinkantta, eli yksi per kolmen sylinterin lohko. GT3 moottorin voidaankin sanoa olevan hyvin samankaltainen kuin 959 moottorin, mutta vesijäähdytteinen.
Tämä yksilö on huippukuntoinen, käytännössä ratailematon ja räpeltämätön sijoitus- ja nautinnon kohde. Autossa on edelleen mm. alkuperäiset kaksimäntäiset jarrusatulat, joka kertoo, että se ei ole ollut rääkättävänä radoilla tai muuallakaan. Turvakaari sekä kuskin 6-piste vyöt on jälkiasennettu Suomessa 9xx Garagen toimesta, mutta sillä ei ole ajettu tuon jälkeen kuin n. 1000 km, eli ei ole eksynyt radalle tuonkaan jälkeen. Lisäksi autossa on Clubsport mallin harvinaiset ja arvokkaat aidot nahkaiset Recaron kuppi-istuimet. Em. mainittua asioita lukuun ottamatta, auto on täysin alkuperäisessä kunnossa. Alla on huippukuntoiset alkuperäiset GT3 mallin koottavat BBS vanteet, sekä lähes ajamattomat Michelin Sport Cup 2 renkaat. Autoon on tehty Lindqvistillä ns. iso huolto toukokuussa 2022.
Tällaiset ratailemattomat alkuperäiskuntoiset mk1 996 Gt3 Porschet ovat harvinaisia jo maailmankin mittapuulla ja näiden tulevaisuuden arvonnousun odotetaan olevan voimakasta. Kyseessä on ehkä ajettavuudeltaan hienoin Porsche 911 joka koskaan on tehty, viimeinen täysin analoginen versio, mutta silti jo moderni sekä tarkka ja hieno ajaa. Erona edeltäjiin se, että 964 Rs oli liian hankala ajaa ja 993 Rs taas liian vaisu, 996 GT3 muutti käsityksen, joka meillä oli kilpa-autoista.